CT conversion
Linspridarsystemet kan kostas på ungefär hur mycket möda och pengar som helst. För massor av pengar kan man minska friktionen och därmed förlänga kastlängderna. För ytterligare massor av pengar kan man minska friktionen ytterligare och förbättra kastlängden lite till. Då har man visserligen en värdefull rulle. Men det är känsliga system som kräver omvårdnad och service.
CT conversion kostar inte stora pengar men reducerar friktionen till noll. Kastlängderna förbättras radikalt. Inget linspridarsystem är så friktionsfritt att det kommer i närheten av CT conversion. Som grädde på moset får man en stabilare rulle.
CT conversion innebär helt enkelt att ta bort hela linspridarsystemet och ersätta evighetsskruven med en stav av rostfritt stål.
Man åker visserligen på att bevaka linuppläggningen manuellt. Så länge det finns motstånd i linan brukar den dock läga upp sig snyggt alldeles av sig själv.
Man kan när som helst återgå till originalet, då CT conversion inte innebär något bestående ingrepp på rullen.
CT conversion finns för storlekarna 2500, 3500, 4000, 5000, 6000 och 7000.
CT conversion kostar 400:– inklusive moms.
Man kan avlägsna det övre främre staget för att få en mer genuin CT-look/CT-känsla. Då förloras dock dels möjligheten till återmontering av linspridarsystemet, dels den stadga som staget ger.
Högglanspolering av högfartssystemet
Den första Ambassadeuren hette "S.G.", vilket stod för självcentrerande glidlager. Det innebär att lagren inte är fixerade i lagerkopparna utan kan vrida sig för att följa med de ofrånkomliga rörelser i gavlar och stativ som uppkommer vid kast. Dessa lager fanns kvar länge i modellerna 4-/5-/6-/7000. När sedan kullagren introducerades 1963 var dessa av samma självcentrerande design.
Ett vanligt trim är att ersätta glidlager, och även gamla kullager, med keramhybridkullager. Dessa är dock inte självcentrerande och ger ofta inte den avsedda förbättringen.
Högglanspolering av högfartssystemet innebär att samtliga glidytor som rör sig under kastet poleras till högglans, vilket radikalt minskar friktionen och därmed ökar kastlängden i motsvarande grad.
De delar som poleras är: