Sensibus
Navigation 
CT conversion, utan linspridare, utan revspridare, linspridare, revspridare
ABU standard linspridare
CT conversion, utan linspridare, utan revspridare, linspridare, revspridare
CT conversion bar ersätter linspridare
CT conversion, utan linspridare, utan revspridare, linspridare, revspridare
ABU original CT
Självcentrerande kullager, självcentrerande glidlager, standardlager, rocket lager, keramhybridkullager, keramhybridlager, keramiskt lager
Bilden visar:
  • ABU original självcentrerande kullager
  • Standardlager
  • ABU original självcentrerande glidlager
spolaxel, högglanspolerad spolaxel, polerad spolaxel, ABU spole
Bilden visar:
Överst: spolaxel i originalutförande
Nederst: högglanspolerad spolaxel
 

Ultimata trim

Fiskare verkar ibland kunna lägga ned hela familjeförmögenheten på olika rulltrim. Detta är i princip behjärtansvärt, men det kan finnas ekonomiska aspekter som begränsar trimmandet. Det finns också tekniska aspekter.

Äldre Ambassadeurmodeller kan tyckas hopplöst akterseglade av nyare. Man ska dock beakta att de faktiskt är gjorda med överlägsen kvalitet när det gäller material och värmebehandling. Exempelvis har gamla evighetsskruvar en helt annan härdning som gör deras livslängd överlägsen nya. Numera marknadsför ABU de allra tuffaste modellerna med "huvuddrev av rostfritt stål". Detta kan jämföras med att det faktiskt var standard i alla 5000- och 6000-modeller fram till mitten av 1970-talet.

Sensibus presenterar här ett par ultimata rulltrim. Vad som gör dem ultimata framgår nedan. De lämpar sig för äldre Ambassadeurmodeller.

En äldre Ambassadeur är som en fru eller man som man älskat länge; man byter inte ut henne eller honom bara för att få någon som är slätare i skinnet. Förnyelse kan ske utan drastiska åtgärder.

CT conversion


Linspridarsystemet kan kostas på ungefär hur mycket möda och pengar som helst. För massor av pengar kan man minska friktionen och därmed förlänga kastlängderna. För ytterligare massor av pengar kan man minska friktionen ytterligare och förbättra kastlängden lite till. Då har man visserligen en värdefull rulle. Men det är känsliga system som kräver omvårdnad och service.

CT conversion kostar inte stora pengar men reducerar friktionen till noll. Kastlängderna förbättras radikalt. Inget linspridarsystem är så friktionsfritt att det kommer i närheten av CT conversion. Som grädde på moset får man en stabilare rulle.

CT conversion innebär helt enkelt att ta bort hela linspridarsystemet och ersätta evighetsskruven med en stav av rostfritt stål.

Man åker visserligen på att bevaka linuppläggningen manuellt. Så länge det finns motstånd i linan brukar den dock läga upp sig snyggt alldeles av sig själv.

Man kan när som helst återgå till originalet, då CT conversion inte innebär något bestående ingrepp på rullen.

CT conversion finns för storlekarna 2500, 3500, 4000, 5000, 6000 och 7000.

CT conversion kostar 400:– inklusive moms.


Man kan avlägsna det övre främre staget för att få en mer genuin CT-look/CT-känsla. Då förloras dock dels möjligheten till återmontering av linspridarsystemet, dels den stadga som staget ger.


S

Högglanspolering av högfartssystemet

Den första Ambassadeuren hette "S.G.", vilket stod för självcentrerande glidlager. Det innebär att lagren inte är fixerade i lagerkopparna utan kan vrida sig för att följa med de ofrånkomliga rörelser i gavlar och stativ som uppkommer vid kast. Dessa lager fanns kvar länge i modellerna 4-/5-/6-/7000. När sedan kullagren introducerades 1963 var dessa av samma självcentrerande design.

Ett vanligt trim är att ersätta glidlager, och även gamla kullager, med keramhybridkullager. Dessa är dock inte självcentrerande och ger ofta inte den avsedda förbättringen.

Högglanspolering av högfartssystemet innebär att samtliga glidytor som rör sig under kastet poleras till högglans, vilket radikalt minskar friktionen och därmed ökar kastlängden i motsvarande grad.

De delar som poleras är:

  • piniondrevets insida,
  • spolaxelns anliggningsyta mot piniondrevet,
  • evighetsskruvens högra lagring (vänstra för vänstervevade)
  • spolaxelns ändar (gäller glidlagrade rullar) och 
  • glidlagrens insidor (gäller glidlagrade modeller).
Beroende på modell innebär det olika insatser, varför priserna varierar.

Högglanspolering av högfartssystemet kostar:
  • 400:– för glidlagrade modeller med linspridare
  • 320:– för glidlagrade modeller utan linspridare
  • 280:– för kullagrade modeller med linspridare
  • 200:– för kullagrade modeller utan linspridare

S
Samtliga priser inkluderar moms.
Det allra mest ultimata trimmet är att kombinera CT conversion med Högglanspolering av högfartssystemet.

Priset för detta är 590:–
OT Wheel

Både CT conversion och Högglanspolerat högfartssystem ger spolen betydligt bättre snurr, vilket bäst tyglas med OT Wheel som presenteras på en egen sida.
Adressen till Sensibus är info@sensibus.se Ansvarig utgivare är Olle Tivenius
Skapa din egen hemsida med mono.net