Syftet med denna essay är att med utgångspunkt i Rollo Mays Kärlek och vilja artikulera en allmän kulturteori och att pröva dess förklaringsvärde från olika perspektiv.
Säljbarhet har blivit
ett etablerat begrepp som tycks vara mer eller mindre allmänt accepterat.
Exempelvis värderas kulturprodukter utifrån deras säljbarhet. Detta slår igenom
på många nivåer: grundskolor erbjuder profiler med sång, musik- och kulturskolor
har allt oftare olika kurser inriktade mot säljbara resultat och
symfoniorkestrar används som dragplåster för städer eller regioner. Denna
säljbarhet förutsätter en grad av kvalitet som publik är beredda att betala
för, vilket i sin tur innebär att kraven på artisterna ökar. Detta leder i sin
tur till att människor med säljbara färdigheter inom kultursektorn är mer värda
att satsas på än de utan. Detta är problematiskt därför att det går stick i
stäv med rådande kulturpolitiska grundtankar.
Kulturpolitiken
å sin sida har också kantrat över åt säljbarhetshållet. Detta kan möjligen
förklaras med att kulturprodukter på senare år har visat sig vara säljbara och
ha en icke försumbar potential för ekonomiskt tillskott till rikets fromma
samtidigt som kulturpolitiken har tappat bort sina ursprungliga syften och mål.
Således har ekonomiska teorier i åtminstone någon grad tagit över funktionen
som kulturellt styrmedel från kulturteorier. Denna process leder bort från
tidigare ideal där demokrati, yttrandefrihet m.m. haft en central plats, vilket
verkar ske utan större motstånd eller protester. Det kan finnas anledning att
lyfta blicken inför denna utveckling och att fråga sig om den är odelat bra för
människorna.
Upplevelseindustri är ett relativt nytt begrepp. Det har en tämligen
tydlig innebörd: någon designar upplevelser som utvecklas och säljs storskaligt. Det handlar
exempelvis om resebranschen, om turistnäringen, om naturguidning, om kroppsvård
eller om kulturupplevelser. Allt detta går att sälja och att tjäna pengar på.
För att maximera vinster används olika mätinstrument vilket också förutsätter
produkternas mätbarhet. Det som
inte går att mäta går inte heller att sälja. Givet att säljbarheten är det
viktigaste i mänsklig aktivitet är rimligen det omätbara i motsvarande grad
mindre viktigt. Refererande alla gängse etiska grunder och mänskliga värden är
denna utveckling suspekt.
Denna
strid är förvisso inte ny, men för tillfället verkar den pekuniärt betingade sidan ha ett påtagligt
övertag. ”Försäljarna” har till sin fördel ekonomiska teorier som effektivt kan
användas för att bevisa fördelen med att kommersialisera kulturen. Den andra
sidan – vad den nu ska kallas – saknar det vapen som en teoretisk grund utgör
för att stötta argument och viljeyttringar. Äldre teorier, som Gemeinschaft
und Gesellschaft eller systemets
kolonisation av livsvärlden, verkar ha
förlorat sin slagkraft. Ändå kan Habermas tyckas mycket träffsäker när han
säger att systemets kolonisation av livsvärlden innebär att samhället urholkar
sina egna grundvalar.
Fröet till de tankar som lett fram till Eros &
upplevelse är Rollo Mays Kärlek
och vilja från 1972. Den vänder sig mot i
första hand amerikaners i Mays ögon alltför lättsinniga och vidlyftiga
sexvanor. Eros och
upplevelse är Mays egna begrepp fast i
svensk översättning. Kortfattat står eros hos May för den innerliga och uppriktiga kärleken mellan man och
kvinna och erfarenhet för den sexuella upplevelsen. Dessa båda måste harmoniera
för en fungerande och värdig kärleksrelation.
Rollo May anger ingen exakt definition av eros utan ringar in begreppet genom jämförelser med sexualitet i allmän bemärkelse:
Vad sexualitet är kan definieras ganska precist i fysiologiska termer: den innebär att kroppsliga spänningar byggs upp för att sedan utlösas. Eros däremot är upplevelsen av de personliga avsikterna och meningen med handlingen. Sexualitet är en rytmisk växling av stimulans och respons, eros är ett tillstånd. Den sexuella njutningen beskrivs av Freud och andra som en reducering av spänning; eros däremot gör att vi inte vill frigöras från spänningen utan i stället hålla den kvar, värmas av den, gärna öka den. Det mål som sexualiteten riktas mot är tillfredsställelse och avslappning, men eros är åtrå, längtan, en ständig vädjan och strävan efter att breda ut sig.
Medan sexualiteten behandlas med vetenskaplig kyla talar May om eros som ”han” – som om det handlade om en gudomlighet – och anknyter till antikens myter vilket kan läsas som en ursäkt för att hålla resonemangen på en filosofisk nivå snarare än en vetenskaplig, där eros blir till en metafor för något inom människan, liksom en del av människans sammansatta person.
Eros […] använder den mänskliga fantasins vingar och rör sig ovanför alla tekniska knep, struntar i alla böcker om ”hur man gör” och svingar sig upp i högre rymder ovanför våra mekaniska regler. Han föredrar att älska framför att manipulera organ.
Det handlar å ena sidan om en fysiskt betingad drift, å den andra om en mer andligt betingad egenskap som lockar snarare än tvingar.
Eros är ju den kraft som drar oss till sig. Eros väsen ligger i att vi dras framåt, medan sex skjuter på bakifrån. […] Eros är driften att förenas med det som vi hör ihop med – förening med våra egna möjligheter, förening med andra människor som betyder något för oss i vår värld så att vi i relationen till dem finner vägen att förverkliga oss själva.
Dessa utdrag representerar själva
upphovet till det som jag nedan ska försöka artikulera till en allmän
kulturteori, vilken jag prövar inom alla möjliga områden inom mänsklig kultur,
för att pröva dess förklaringsvärde. Mays text går långt djupare än
denna och belyser hela fenomenet med intentionaliteten, avsikten och målet – viljan – med det hela. Bandet mellan den teori som
presenteras i föreliggande essay, Eros & upplevelse, är egentligen inte mer än att May tillämpning som
den presenteras i Kärlek och vilja har gett impulserna och satt igång tankeprocessen.
På samma sätt som May har fångat upp de båda
faktorerna eros och
upplevelse har den
fransk-amerikanska författaren Julian Green beskrivit kärleken å ena sidan och
det mätbara å den andra:
Dessa siffror, dessa dimensioner som räcker längre än mänsklig tanke når, är fullkomligt överväldigande. Finns det over huvud taget något som vi kan klamra oss fast vid? I detta kaos av illusioner, som vi handlöst störtar ned i, finns det bara ett som star kvar som äkta och det är – kärleken. Allt annat är intighet och tomhet. Vi blickar ned i en mörk, ofantlig bakgrund och vi bävar.
Green uttrycker sig mer poetiskt och mer dramatiskt än May, men
talar faktiskt om exakt samma fenomen. Enligt socialpsykologen Erich Fromm
bottnar sökandet efter upplevelser ytterst i att fly från sin ångest.
Gemeinschaft und Gesellschaft
Begreppsparet Gemeinschaft-Gesellschaft introducerades 1887 av tysken Ferdinand Tönnies.
Inom sociologi och etnologi är det ett uttryck för en grundläggande skillnad
mellan två olika former av samhällelig samvaro, där gemeinschaft avser en på ömsesidighet uppbyggd naturlig
gemenskap, t.ex. inom släkter, byalag eller religiösa trossamfund, medan gesellschaft är en instrumentell och ”artificiell” ordning där
människor drar nytta av varandra, t.ex. i ett aktiebolag. De båda formerna står mot varandra; medan gemeinschaft handlar om informell gemenskap mellan människor i en
grupp eller ett samhälle är gesellschaft en formellt organiserad enhet, exempelvis bondesamhällets gemenskap
mot industrisamhällets stadskultur”.
Gesellschaft är således något som delas av gruppens deltagare och
som därför kräver en någorlunda homogen grupp. Idag tillhör man ofta ett flertal
grupper samtidigt som individerna tvingas till allt fler val. 1880-talets
grupper bodde på landet i en tid där elektronisk kommunikation inte var påtänkt
och där de flesta sällan rörde sig utanför sockengränserna. I det perspektivet
verkar gesellschaft vara
totaldominerande, varför begreppsparet inte längre har något stort
förklaringsvärde på samtidsfenomen.
Livsvärld och system
Jürgen Habermas är det namn som i allmänhet direkt förknippas med livsvärlds- och systembegreppen. Begreppsparet livsvärld och systemvärld har vuxit fram ur en kritisk tradition som förknippas med Frankfurtskolan.
Livsvärlden – på tyska die Lebenswelt – är ett filosofiskt begrepp, som ibland även används inom samhällsvetenskaperna,
och avser den förnimbara världen som levs i, i motsats till världen som
representation eller analys. Begreppet lanserades av, och förknippas med,fenomenologen Edmund Husserl i Cartesianische Meditationen und Pariser Vorträge (1931), som en respons på Martin Heideggers analys av
varande-i-världen (In-der-Welt-Sein) i Sein und Zeit (1927). Begreppet utreddes ytterligare av Jan Patocka, Alfred Schützm Maurice Merleau.Ponty, Jürgen Habermas och andra. I den husserlska betydelsen betecknar livsvärlden den oreducerade verkligheten. Den omgivning som är
vår är inte blott summan av tingen omkring oss utan historiskt (teoretiskt) och
(extrateoretiskt) kontextuellt konstituerad.
För Habermas är livsvärlden mer eller mindre omgivningen till kompetenser, handlingar och attityder vilka representeras isubjektets egen kognitiva horisont. Det är den levda verkligheten av informell, kulturbunden förståelse och det gemensamma rummet – samhällets egentliga grundlag. Att rationalisera
livsvärlden är ett nyckelbegrepp i Habermas Theorie des kommunikativen
Handelns. Rationell
penetrering av livsvärlden av byrokratin,
är vad Habermas kallar ”kolonialiseringen av livsvärlden”.
Social
koordination och systematisk reglering uppstår genom gemensamma handlingar,
trosuppfattningar, värderingar, och interaktiva strukturer, vilka kan vara institutionellt
förankrade. Människan är av nödvändighet i en livsvärld, eftersom individer och
interaktioner grundar sig på sedvänja och kulturella traditioner, för att
konstruera identiteter och definiera situationer (för förståelse eller
underhandlingar), för att samordna handlingar, och skapa social solidaritet.
Denna beskrivning associerar ofelbart till begreppet gemenschaft.
När
byråkratin penetrerar livsvärlden kallar
Habermas detta för ”systemets kolonisation
av livsvärlden”. Senare uttolkare
har för symmetrins skull kallat systemet för systemvärlden. Systemvärlden är
alltså den formella kulturens representation, d.v.s. marknad, förvaltning och
politik. Denna formella kultur styrs av dem som har makt att göra det, politisk
eller kommersiell, pekuniärt, kulturellt eller socialt kommersiell makt. Enligt
Habermas innebär det att samhället så att säga urholkar sina egna grundvalar. Det är typiskt att det är systemvärlden som koloniserar livsvärlden och att detta inte är reversibelt. En filosofisk
implikation av detta är att det till slut inte finns någon livsvärld kvar.
Begreppet
systemvärld korresponderar med Gesellschaft. Livsvärd-systemvärld kan – förenklat uttryckt – sägas vara en uppfräschad
variant av gemeinschaft-gesellschaft. Det har dock inte förlorat sitt förklaringsvärde, eftersom det
faktiskt hela tiden uppstår nya livsvärldar att kolonisera, samtidigt som globaliseringen förändrar systemet.
Rollo Mays erosbegrepp
är förvisso hans eget och han ringar in det omsorgsfullt i Kärlek och
vilja. I denna essay används begreppet i
Mays betydelse som i hög grad anknyter till det erosbegrepp som den kristna
traditionen förvaltar, liksom till antikens mytiska värld.
Eros
Agape
Ordet agape (αγάπη) är grekiskt och förekommer i Nya Testamentet. Agape betyder kärleki innebörden att
älska människor omotiverat eller kärlek till, eller från, Gud. I grekiskan
finns också andra ord för kärlek, i olika valörer och nyanser. Till skillnad
från det grekiska ordet eros,
saknar agape sexuell underton. En
del fria kristna församlingar har antagit
namnet Agape.
Agape står för den rena, förutsättningslösa – eller gudomliga – kärleken, en självutgivande form av kärlek som exempelvis den mellan en mor och hennes barn. Agape står också för Guds kärlek till människor, och för hur människor ska älska såväl Gud som varandra. Den latinska motsvarigheten är caritas; den oegennyttiga kärleken uttryckt i handling.
Även den erotiska kärleken
som hyllas i Höga Visan
kallas för agape i den
grekiska versionen av Gamla testamentet, och enligt Augustinus är eros den kraft som driver människan till Gud. Det är
alltså inte självklart hur de båda begreppen kan särskiljas och definieras.
Mera kärlek
Utöver dessa båda
yttringar av kärlek beskriver May ytterligare två, den sexuella, den vi kallar lust eller libido, och philia, vänskap eller syskonkärlek. May menar att
”Varje mänsklig upplevelse av äkta kärlek är en blandning av dessa fyra i
växlande proportioner”.
Begreppet upplevelse används
allmänt med lite olika innebörder. I denna essay används begreppet upplevelse
i innebörden en momentan händelse som på
något vis påverkar den som drabbas.
Upplevelse och erfarenhet
Båda orden upplevelse
och erfarenhet, vare sig det
gäller substantivform eller verbform, översätts till engelskan som experience respektive experience, ett verb, to experience, och ett substantiv, an experience. Det engelska språket gör ingen som helst skillnad mellan
att erfara och att
uppleva, eller mellan en
erfarenhet och en upplevelse.
Ordet
upplevelse används dock i Sverige i
åtminstone tre innebörder, dels upplevelse som ett förtydligande av något som faktiskt går att beskriva i text,
dels upplevelse som något som
drabbar en, som liksom tar sig in under huden och vrider om hjärtat ett eller
flera varv, dels som upplevelse använd som omskrivning för att man faktiskt
inte vet. Ett exempel på den första innebörden kan vara en vikingaby som man
kan besöka för att bättre få en känsla för, och därmed också om, tillvaron i en
by under järnåldern. Den andra innebörden skulle kunna vara en konsert som på
något sätt griper tag i åhöraren och berikar honom eller henne på ett sätt som
inte gick att förutse och som inte heller går att beskriva fullt ut i text. Den
tredje innebörden är exempelvis när en lokalpolitiker säger att ”jag upplever
att folk känner sig trygga här i Vivalla”, utan att alls ha teckning för det
påståendet. De båda första innebörderna är snarlika varandra i det att de båda
står för någon form av kunskap. Skillnaden dem emellan är dock tydlig: den
första typen av upplevelse går
att beskriva i text, medan den andra typen inte kan beskrivas i text. Den
första typen går således också att dela människor emellan, vilket inte är lika
själklart för den andra typen. Det går förstås – och det är både vanligt och
mycket viktigt – att dela upplevelser av den andra typen, men det måste göras gemensamt och det är svårt att
kommunicera upplevelsen i någon
annan form än upplevelsens egen.
Den diffusa och subjektiva beskrivning – upplevelsen som något som drabbar en, som liksom tar sig in
under huden och vrider om hjärtat ett eller flera varv – är just så diffus och
subjektiv för att den inte går att beskriva i text. Det finns också gränsfall,
eller åtminstone fall som är svåra att kategorisera. Till exempel tillhandahåller
Svenska kammarorkestern, Örebro regelbunden upplevelse av världsklass, och
Töres Theorell talar om ”regelbundet återkommande musikupplevelser”, vilket kan
verka något slarvigt, men egentligen mest vittnar om ett slentrianmässigt användande
av ordet. Ytterligare exempel på användning av ordet upplevelse är när en större elkedja i sin reklam utlovar en ”upplevelse” av ett kylskåp eller när jägare i vargjaktsdebatten
anför sin ”naturupplevelse” som
skäl till att få jaga.
I syfte att kartlägga hur ordet upplevelse och dess böjningsformer används inom svensk förvaltning räknades och kategoriserades de 100 första träffarna på ordet på flera svenska kommuners hemsidor. Dessa kommuner valdes utifrån alfabetisk ordning för var och en av de nio kommuntyper som Sveriges Kommuner och Landsting fastställt. Alla tre innebörderna av upplevelse användes. Den i särklass vanligaste innebörden är i den andra betydelsen: en upplevelse är något som drabbar en, som liksom tar sig in under huden och vrider om hjärtat ett eller flera varv. Olika begivenheter som anbefalldes för upplevelse var ofta den lokala blåsorkesterns konsert, en på orten världsberömd poets uppläsning av egna dikter eller estetprogrammets på gymnasieskolan elevutställning. Enligt svenska kommuners hemsidor är således lokala amatörer goda generatorer av upplevelser. Detta ter sig – med hänvisning till upplevelsens inflation – dock något problematiskt, i synnerhet för den som redan ”upplevt världsklass”. I det följande används ordet i den andra innebörden av upplevelse.
Erfarenhet som i det engelska språket, och även i andra, är
synonymt med upplevelse innebär
dock en viktig distinktion gentemot upplevelse, nämligen att det refererar till tidigare erfarenheter liksom till förväntade. Upplevelsen är dock till sin natur inte planerad. Just att upplevelsen används som handelsvara i olika former är en viktig
del av det problem som denna essay brottas med.
Upplevelsens inflation
Enligt Hans-Georg Gadamer är upplevelsens natur sådan att man kan ha en upplevelse endast en gång, dvs. vill man uppleva någonting en gång till så måste denna andra – eller tredje, fjärde eller femte – upplevelse vara häftigare, mer hänförande eller mer storslagen än den första. Det ligger i sakens natur att det blir allt svårare att ordna med nya upplevelser, men mot denna bakgrund är det lätt att inse att det finns pengar att tjäna. Exempel är nöjesfält som i ett alltmer accelererande tempo måste förnya attraktionerna. Det fria fallet måste vara allt högre för att alstra en upplevelse, berg och dalbanorna allt brantare och med allt fler loopar osv. Det samma gäller reseindustrin, och turistnäringen. Gemensamt är att det är upplevelsen som ska exploateras. I denna belysning framstår exempelvis kulturarenornas eller musikskolornas utlovade ”kulturupplevelser” som något problematiskt; ”är det verkligen en sådan inflationspotential vi vill ha och förse våra barn och ungdomar med?” kunde vara en fråga för den eftertänksamme kulturpolitikern.
Eros och
upplevelse är två viktiga faktorer för
människan – i första hand som individ men också som kollektiv. De båda, och
samspelet och balansen dem emellan, är avgörande för harmoni och välbefinnande.
Eros står för den innerliga
kärleken till företeelser i tillvaron och upplevelse för upplevelser som förnyar och utvidgar världsbilden. Dessa båda är väsensskilda, men
förekommer inom alla områden där signifikant mänsklig aktivitet pågår och
blandas lätt ihop. De förekommer inte renodlade, vare sig hos individer eller
inom kulturer.
Signifikanta
kvaliteter hos eros är band till
sammanhang, omätbarhet och uppriktig kärlek. Upplevelsens signifikanta kvaliteter är frihet från sammanhang,
mätbarhet och hänförelse. Mätbarheten gör också upplevelsen säljbar, vilket inte gäller eros.
Eros har utrymme för upplevelse men upplevelse saknar utrymme för eros.
Ett liv – och även en kultur – utan upplevelser utvecklas inte, utan isoleras och saknar förståelse
för omvärlden. Ett liv utan eros
saknar referens och mening; en kultur utan eros är dekadent och förfaller. Således är eros den grundläggande kvaliteten och upplevelse är ”kryddan” som prövar och vidgar gränserna för eros. Balansen mellan eros och upplevelse är avgörande för det andliga välstånd som är avgörande för värdigt liv
och meningsfull kulturell aktivitet.
Nedan prövas Eros & upplevelse-teorin inom olika områden för att undersöka dess
förklaringsvärde. Områdena är vitt skilda och allmänna; det är sådana som de
flesta människor gör mer eller mindre frekvent. De är nöjesfältets
åkattraktioner, sportfiske, geografi, kokkonst samt kärlekslivet. Inom varje område
identifieras, i tur och ordning, upplevelse, eros samt eros och upplevelse i balans.
Nöjesfältets åkattraktioner
Bergodalbanan
Inför varje ny säsong på nöjesfälten uppdateras
åkattraktionerna för att överträffa konkurrenterna och för att göra upplevelserna
häftigare. Bergodalbanorna blir allt brantare, går fortare och i alltmer tvära
svängar. När det inte längre går att öka på dessa faktorer bygger man
bergodalbanan i trä i stället för i metall för att öka på känslan av häftighet.
På samma sätt måste fallupplevelser – Uppskjutet eller Fritt fall –
överträffa tidigare upplevelse för
att locka publik. Detta gäller överhuvudtaget alla sådana upplevelser som bygger på att utmana balansorganen.
Attraktionerna
måste således bli allt häftigare för att generera erfarenheter. Den bergodalbana
som inte längre genererar upplevelse lockar
inte publiken. upplevelse som
fenomen är här alltså inflationskänslig. Typiskt är också att attraktionerna är
mätbara – och säljbara.
Skidspåret
Nöjesparkerna vädjar till upplevelse, men inte alls till eros. Även beskedligare nöjen som lekparkens karusell,
gunga eller rutschbana riktar sig i grunden bara till upplevelse. Men barn, som kan gunga i timtal, åka karusell
förbi gränsen till åksjuka och rutscha ett oändligt antal gånger tycks inte
vara lika känsliga för att upplevelsen inte går att förnya utan att överträffas. För barnen stämmer
lekparkens åkattraktioner snarare in på eros. Det är alltså kärleken till ”magpirret” – inte upplevelsen av det – som är viktigt. Men det finns utrymme för,
och behov av, upplevelse, allt
mer med tilltagande ålder.
Den
speciella känslan av ”magpirret” som eros
finns exempelvis i skidspårets nedförsbackar. Även om det är samma magpirr
varje gång har det sitt givna värde och är nog utan att behöva förstärkas. Det
hör också ihop med skidåkandets andra kvaliteter, naturen, frisksportandet och
kärleken till själva sammanhanget. Och det är inte särskilt intressant hur
långt man åkt.
Gungparken
På ett nöjesfält är åkattraktionerna avsedda enbart för upplevelser och det vore väl långsökt att försöka fånga
erospotentialen i dessa. I det invanda skidspåret hemmavid innebär backarna
ingen upplevelse. Upplevelsen består då i utmanande avvikelser från det invanda.
Den morfar eller farmor som tar sitt barnbarn till gungparken kan tillföra upplevelse genom motsvarande avvikelser – om inte annat för sin
egen skull. Men det är inte säkert att det uppskattas av barnet som kanske har
ytterst modest behov av upplevelse.
I
gungparken ser vi tydligt att eros och upplevelse inte är självständiga. Tvärtom är det uppenbart hur
nära de står varandra, vilket också visar på svårigheten att studera dem
separat.
Sportfisket
Storgäddan
Sportfisketidskrifter handlar till stor del om upplevelse av det häftiga och storslagna. Vanliga titlar på
artiklar är av typen Så tar du sommarens storgädda eller Här hittar du jättegösen. Artiklarna ställer in läsaren på att man måste fånga
storgäddan eller jättegösen för att fisket ska vara värt något. En fisketur utan fisk eller med bara mindre fiskar
är misslyckad. Den som en gång brottats med en tiokilosgädda får ingen ny upplevelse av en halvkilosgädda. För att få en ny upplevelse måste man överträffa sitt gamla rekord. För den som
fångat en tiokilosgädda innebär en femkilos ingen triumf. Den som på sin första
fisketur landat en tjugokilosgädda bör byta inriktning på sitt fiske för att
kunna få ny upplevelse. Upplevelsen inom sportfisket innebär ofelbart inflation. När
gränserna är uppnådda finns ingen mening med sysslan kvar. Det blir uppenbart
när man blir arg på fiskarna för att det är för små.
”Det är skönt att slippa rensa …”
För de flesta fritidsfiskare slutar oftast fisketurerna utan
fisk. Ändå uppskattas fisketuren och beskrivs som vederkvickande. Att
genomföra samma gamla fiskerunda vid samma tid och på samma sätt som vanligt
utan större variation kan kännas som absolut tillräckligt. Att komma hem med
fångst är en bonus och tillvaron fulländas av att själv kunna tillaga en
delikat måltid av fångsten.
Eros i fisket består i kärleken till aktiviteten och miljön, till båten och naturen, till fiskekamraten och maten, eller till avskildhetens möjligheter.
Vem vet när det smäller på?
Att fiska år ut och år in utan att någonsin fånga någon fisk
får naturligtvis den mest hängivne sportfiskare att så småningom tappa modet; i
fiskets natur ligger ofrånkomligen att man i grunden är ute efter att fånga
fisk. Att inte erkänna det vore för de flesta ett självbedrägeri. Men för de
flesta räcker ett nytt personligt rekord väldigt länge. Storgäddan eller
jättegösen innebär en impuls som ger ny entusiasm för lång tid framåt och
kompenserar många fångstlösa fiskeurer. Och om behållningen i första hand inte
räknas i uppdragna kilon, utan i stunder i harmoni med naturen och sina tankar
är de flesta fisketurer lyckade. Med en extraordinär fångst får fisketuren en
extra dimension som dock inte kräver upprepning. Nästa fisketur är lika skön
även om inte upplevelsen överträffas.
När upplevelsen inte är det
primära målet blir den till desto större glädje när den inträffar.
Till
skillnad från föregående exempel, om nöjesfältets åkattraktioner är det här betydligt
lättare att separera eros och upplevelse.
Shangri-La
Researrangörer lockar sina kunder med allt mer avlägsna och
exotiska resmål, allt blåare hav och allt högre berg med allt längre utsikter. Upplevelsen måste överträffas av något häftigare för att locka
kunder.
Just
inom detta område är det lätt att drabbas av ” upplevelsetristess” redan innan man upptäckt att upplevelserna börjar
tryta. Känslan av ”jaha, nu har jag sett det här också, det var väl fint, vad
ska vi göra nu?” känner nog många igen. I denna belysning är det lätt att
förstå uttrycket ”borta bra men hemma bäst”.
Den vackraste platsen på jorden
De visor som berättar att hembygden – oavsett vilken eller var
någonstans den är belägen – är den skönaste plats på jorden.
Hembygdsföreningar visar upp sin triviala historia och vårdar alldagliga minnen
som om de vore märkvärdiga. Allt detta fantastiska till trots är hembygden
osäljbar. Ingen betalar ett nickel för att bli upplyst om att man i Ugglavi
redan på 1930-talet hade en bensindriven traktor.
Borta bra men hemma bäst
Att njuta av sin hembygd, dess historia och vara lycklig över
att ha och höra ihop med en sådan är en lycka stor nog för många.
Släktforskning är ett typiskt utslag av eros och upplevelse i balans.
Rötterna är intressanta och upplevelser gör dem ännu mer intressanta. Upplevelserna leder ut i världen och knyter ihop orter i skilda
världsdelar med varandra.
En
resa med andra syften än upplevelse har
ett stort utrymme för upplevelse
och upplevelsen blir då en
värdefull bonus, men en resa som söker upplevelsen har alla utsikter att bli en besvikelse.
”Det här var gott”
”Det här var gott”
konstaterar man ofta redan efter andra tuggan. I imperfekt, precis som om det
inte längre är gott. Detta beror på att upplevelsen är avklarad efter andra tuggan; den tredje innebär
inte längre någon upplevelse. Det
är fortfarande lika gott men inte längre en upplevelse som överträffar den föregående. Den som besöker
bästa lyxrestaurangen och får en stor upplevelse och nästa dag bjuder frun för att hon ska få samma upplevelse får själv ingen ny upplevelse. Det blir inte ens samma upplevelse eftersom en upplevelse med nödvändighet måste överträffas för att innebära
en ny upplevelse.
Mammas köttbullar
Mammas köttbullar är den absolut mest älskade maträtten,
oavsett vilken mamma som tillagat dem – så länge det är ens egen mamma. Detta
är ett ovedersägligt faktum. En analys av mammas köttbullar kommer dock raskt
att övergå från själva den renodlade smakfaktorn till en eros-faktor som inbegriper så väldigt mycket mer än
köttbullarna att dessa kommer att förpassas till bakgrunden. Upplevelsen har inget som helst utrymme; den är avklarad för
länge sedan. Alla vet hur mammas köttbullar smakar och ingen vill att de ska
smaka annorlunda. Eros-faktorns
ingredienser är köket och dess atmosfär, mamma och familjen, den välkända
doften och smaken av köttbullarna och tillbehören. Till detta kommer dessutom
alla associationer, doften av mamma, doften av hemmet och annat men framför
allt kärleken till alltihopa. Här står eros i hög grad för bekräftelse av det egna.
Nu
när upplevelsen är förskjuten till
bakgrunden hör smaken till eros.
Överhuvudtaget har eros i det här
fallet inte så stort utrymme för upplevelse.
Violas ”recept”
Violas recept är att inte
använda recept. I stället hyllar hon Kajsa Vargs devis man tager vad man
haver. Eftersom kylskåpet alltid
innehåller olika saker blir det ständigt nya maträtter. Viola lägger inte
särskilt på minnet vad hon använde för ingredienser eller i vilka proportioner,
men hon har en väl utvecklad kunskap och känsla för matlagning och fortsätter
att utvecklas. Detta innebär å ena sidan att man slipper att äta samma mat en
gång till, och å andra sidan att men aldrig mer får smaka den. Den stora
poängen härvid är vetskapen att ”jag kommer aldrig mer att få uppleva detta
underbara”. Det kan låta ledsamt men det styr bort från den besvikelse som
ofrånkomligt infinner sig när man försöker provocera fram en gammal upplevelse.
Detta
är just en mycket stark poäng eftersom den så tydligt belyser vikten av balans
mellan eros och upplevelse, och även hur man medvetet kan – och bör – sträva
efter utrymme för båda.
Kärlekslivet
Detta sista exempel är det allra tydligaste och förmodligen
också det som bäst fångar upp de båda begreppen eros och upplevelse. Den som vill få en fylligare, mer nyanserad och mer problematiserad
bild anbefalles läsning av Mays Kärlek och vilja vilken och är själva upprinnelsen till denna essay.
Kokain och Viagra
Pornografiska alster i olika form representerar människors
sexuella preferenser. Det vanliga blir allt mindre intressant, till förmån för
det spektakulära. Vad vore det att visa upp – och att tjäna pengar på – vanliga
gifta par som på olika sätt är kärleksfulla mot varandra? Det finns ohyggliga
mängder pengar att tjäna på att exploatera människors dolda begär, och det
hänger samman med att luckra upp tabun kring det sexuella. För att inte hämmas
av emotionella band frigör man det fysiska från det emotionella och skapar en
attityd som klarar sig bäst utan känslor. Sexindustrin tillhandahåller enbart upplevelser. När dessa upplevelser blivit vardag utgör de inte
längre upplevelse och förlorar därmed sin attraktionskraft och sin kommersiella
potential. Därför måste pornografin hela tiden utvecklas och hela tiden bli
allt häftigare och allt mer spektakulär. Ofrånkomligen går utvecklingen mot
allt mer silikon, allt mer utdragna och högljudda orgasmer, allt större grupper
i gruppsexlekarna, med allt fler kön, hudfärger och läggningar representerade
och så vidare.
Inom
etablerade parförhållanden som söker inspiration av pornografin blir känslan av
tillkortakommande påtaglig; det är för de flesta svårt att leva upp till
sexatleternas akrobatik och kroppar liksom att mobilisera en motsvarande
vänkrets. Lösningen heter kokain, Viagra och silikon. För dem som riktigt vill
leva ut finns klubbar för likasinnade, singel eller par.
Sexhandel
omsätter ofantliga summor, men genererar också ett ohyggligt lidande för många,
allra mest för dem som utnyttjas för att utföra sexuella tjänster, men också
för alla de människor som drabbas av upplevelsens inflation, som hela tiden
måste delta i jakten på de allt häftigare upplevelserna för att tillgodose sina
egna, sina partners och deras gemensamma behov.
Kärlekslös
sex är vanskligt.
… i nöd och lust …
I ett parförhållande finns förhoppningsvis en ömsesidig
innerlig och uppriktig kärlek. Rent teoretiskt kan eros vara skild från sexuell kärlek, agape och philia, d.v.s renodlad eros. Som
vi ovan hört Rollo May hävda är ”[v]arje
mänsklig upplevelse av äkta kärlek […] en blandning av dessa fyra i växlande
proportioner”, vilket vi inte ska glömma bort, men som vi för ögonblicket ska
försöka bortse ifrån. Här framträder ett problem: eros utan varje form av fysisk aspekt blir snarast
detsamma som philia. Om eros ska vara ett meningsfullt begrepp måste vi
således beakta Mays aspekt. Här kan vi se hur eros faktiskt behöver en liten impuls av sexuell
kärlek. I förhållanden där den
sexuella kärlekens mest
uppenbarliga manifestation, sexet, av någon anledning inte är möjlig, finns
ändå alltid något annat fysiskt som representerar sexet. Oavsett graden av,
eller formen på, sexet eller dess representation finns det alltid eller
åtminstone nästan alltid en tvåsamhet som utgör ett påtagligt band som inte bör
brytas. Detta band utgör den tydliga ramen för eros inom kärlekslivet, och även en avgränsning mot
philia vilken inte är
knuten till någon tvåsamhet.
Att älska någon är svårt
och det är svårt att veta att man verkligen älskar någon; att överhuvudtaget
veta vad det egentligen innebär att älska någon eller att veta vad det
egentligen är som man älskar. Det är mycket grannlaga frågor och den som tar
för sig att avge ett svar kan nog verka pretentiös. Just det mystiska och
outgrundliga i kärlekens natur gör den lockande att utforska – men förlänar den
samtidigt potential för att utöva makt över medmänniskor. Detta anvisar en viss
försiktighet när det gäller att alltför okritiskt ta till sig olika
kärleksbudskap. De välkända händelserna i Knutby är ett övertydligt
exempel på hur man kan utnyttja kärleksbegreppen för att förmå människor att
begå extrema handlingar som knappast kan anses vara kärleksfulla. Men låt oss i alla fall försöka att försiktigt
ringa in vad eros kan vara
inom kärlekslivet.
I det att två personer ingår ett äktenskap anses de ofta i
någon mening bli ett. Detta
kan – med eller utan förankring i någon religiös tro – betraktas som en
fungerande metafor. Även om härledningen har kommit bort under århundraden så
fungerar den. Den innebär att jag inte bara älskar någon, jag låter också någon
annan älska mig. För att detta ska fungera måste jag kunna ta emot denna
kärlek, vilket i sin tur innebär att jag måste tycka att jag förtjänar denna
kärlek. Alltså måste jag älska mig själv för att kunna älska min älskling.
Detta förutsätter också en ömsesidighet. Ömsesidigheten är svår eftersom den
förutsätter hög grad av tillit både till mig själv och till min älskling.
Tillägnandet av denna tillit innebär en process som pågår under lång tid. Denna
process är gemensam och kan bara pågå i gemensamhet. Det finns inte utrymme för
fler än två i denna process. Det är inte heller säkert att den leder ända fram
(var nu det kan vara) eller att den överhuvudtaget leder någonstans. Även när
processen inte leder så långt kan den vara meningsfull. Det kan exempelvis
handla om att försöka hålla ihop när det är besvärligt eller om att vilja
förstå varandras behov. Denna process behöver en drivkraft. Måhända är eros denna drivkraft.
När två personer kommer
varandra så nära att de kan omnämnas som ett är det också naturligt att de inte
känner blygsel för varandra, att de är uppriktiga och förlåtande mot varandra,
och att har omsorg om varandra. Den tydligaste manifestationen av detta är
kärlekens fysiska sida. Denna sida är ofrånkomligen förbunden med den innerliga
kärleken och en del av eros. Därmed kan sexet sägas vara själva manifestationen av kärleken och eros. Den fysiska kärleken kan vara mycket behaglig.
Som ren erfarenhet kan den vara nog så stimulerande – åtminstone för stunden.
Men som vana ack så fattig eftersom den saknar den viktigaste ingrediensen:
kärlek, d.v.s. eros. Eros däremot har ett stort utrymme för upplevelser. Upplevelse står
inte på något vis i konflikt med eros. Det är när själva syftet med sex är att få upplevelse som det
blir fattigt. Men när sexet enbart är manifestationen av eros finns allt utrymme för upplevelser. På det viset förnyas och utvecklas kärlekslivet produktivt och kravlöst i
närvaro av eros.
”Oj!”
Föregående text i detta exempel visar med all tydlighet hur eros
och upplevelse i samspel berikar varandra, och inte ska skiljas.
Här framträder också allra tydligast de mest renodlade manifestationerna av eros respektive upplevelse. Detta exempel uppenbarar också med all tydlighet hur
eros har utrymme för upplevelse – och hur upplevelsen saknar utrymme för eros. Det visar också hur eros klarar sig bra med relativt små och sporadiska
impulser av upplevelse – och även
hur upplevelse, i sin mest
renodlade form, kan sky, och bli störd av, eros.
Denna
tydlighet i kombination med tabubeläggningen av, och moraliserandet kring,
kärlekslivets fysiska sida öppnar för möjligheten att praktisera balansförhållandet
mellan eros och upplevelse på andra områden som i likhet med kärlekslivet har
en central plats i vår kultur. Exemplet visar hur frånvaron av eros framtvingar prostitution, d.v.s. yrkesmässigt
kärleksutövande – och även omvänt eftersom eros inte går att mäta och därmed inte heller att sälja.
Så väcks frågan i vilken grad förekommer prostitution inom andra delar av vår
kultur? Och om så: Är detta av ondo eller av godo? Och hur kan då Eros
& upplevelse peka ut rimliga
förhållningssätt till detta?
Sammanfattning av exempel
Samtliga exempel visar hur eros
och upplevelse samspelar. Det gemensamma är att upplevelse saknar utrymme
för eros, medan eros har utrymme för upplevelse. Detta
förekommer dock i varierande grad i de olika exemplen. Genomgående är också att
när man söker upplevelsen finns en
stor potential för besvikelse, men när man utgår från eros kommer upplevelsen som en bonus –
till desto större glädje.
I samtliga exempel framstår upplevelse som mätbar och
eros som omätbar. Detta framgår
olika tydligt i de olika exemplen. Inom kokkonsten är det något svårare att
fånga upplevelsen. Likaså visar alla exemplen tydligt hur upplevelse är säljbart
och hur eros är osäljbart.
De olika exemplen bekräftar också vikten av
balans mellan eros och
upplevelse och att båda behövs. Detta
kan vara viktigt att betona, eftersom texten – ofrånkomligen – drar i
riktningen att eros skulle vara
någonting ädlare, medan upplevelse
kan kännas som mindre ”etiskt korrekt”.