Sensibus köper upp kasserade och utrangerade Ambassadeurrullar, vilka rekonditioneras och säljs på nytt. I vissa fall uppgraderas de med förbättrade slirbromslameller och/eller med
OT Wheel, typ II. I förekommande fall byts slitna delar, i första hand mot nya eftersom kugghjul ”hör ihop” parvis. Särskilt linspridarsystemen är utsatta för slitage. Utöver teknisk genomgång snyggas rullarna upp till det yttre – så gott det går.
Alla rullar har genomgått
minst följande åtgärder:
-
urvärmda och återsmorda glidlager (vid förekomst)
-
med aceton ursköljda och återsmorda kullager.
-
fullständig särtagning och noggrann rengöring av varje detalj (dock ej magnetbromssystem) samt infettning/smörjning med adekvata smörjmedel
-
planslipning av slirbromsens tryckplattor
Priserna varierar från 550:– och uppåt, beroende på utseende och andra faktorer.
Rekonditionerade rullar kan, beroende på modell, vara föremål för trimning med UT Performance. Se sidan
UT-trim. Priserna för detta ligger mellan 1300:– och 2300:– utöver kostnaden för rullen.
Andra uppgraderingar presenteras på sidan
uppgradering/trimning.
UT 2500 Performance
Sensibus erbjuder även rekonditionerade Ambassadeur 2500C med trimsatsen UT 2500 Performance. Se sidan
UT 2500 Performance för information och priser. Ytterligare information om detta fenomenala trim finns på
länken.
UT 2500 Performance
Sensibus erbjuder även rekonditionerade Ambassadeur 2500C med trimsatsen UT 2500 Performance. Se sidan
UT 2500 Performance för information och priser. Ytterligare information om detta fenomenala trim finns på
länken.
För tillfället finns inga rullar till salu
Sensibus erbjuder även rekonditionerade Ambassadeur 2500C med trimsatsen UT 2500 Performance. Se sidan
UT 2500 Performance för information och priser. Ytterligare information om detta fenomenala trim finns på
länken.
UT 2500 Performance
Sensibus erbjuder även rekonditionerade Ambassadeur 2500C med trimsatsen UT 2500 Performance. Se sidan
UT 2500 Performance för information och priser. Ytterligare information om detta fenomenala trim finns på
länken.
Ambassadeur 1500C och 2500C
Favoriten är Ambassadeur 2500C. Dessa är alltid 100 % ok till funktion och prestandanda. Dock är det rent kosmetiska olika. Snygga rullar kostar mer än repiga. Bedömningen, som naturligtvis är subjektiv, delar in rullarna i fyra grader enligt följande:
-
Helt nya gavlar: 1 700:– (tillfälligt slut)
-
Snygg: 1 400:– (tillfälligt slut)
-
Något båtskrap: 1 250:– (tillfälligt slut)
-
En hel del båtskrap: 1 100:– (tillfälligt slut)
-
Ful: 950:– (tillfälligt slut)
Om kunden önskar förses rullen med nya keramik-hybrid-kullager i stället för rekonditionerade originallager för en kostnad på 160:-, alternativt 220:- för
Rocket Bearings.
Slirbromslameller av
Carbontex kolfiberväv istället för original kostar 70:– per styck.
UT 2500 Performance
Sensibus erbjuder även rekonditionerade Ambassadeur 2500C med trimsatsen UT 2500 Performance. Se sidan
UT 2500 Performance för information och priser. Ytterligare information om detta fenomenala trim finns på
länken.
Den absolut ultimata rullen är Ambassadeur 2500C Direkt – alltså en direktdriven 2500C.
(Förvisso en subjektivt grundad uppfattning.)
Den presenteras tillsammans med övriga direktdrivna modeller på en egen sida.
Uppgradering till Direct kostar 800:– inklusive frakt och moms.
En annan favorit är Ambassadeur 5000D.
Den presenteras tillsammans med övriga direktdrivna modeller på en egen sida.
5000D, 5500D och 5500DA har en backslagsbroms med två lameller av koppar respektive vävbakelit. Dessa är ryckiga och svårjusterade. Sensibus erbjuder byte till Carbontex backslagsbromslameler, vilket radikalt förbättrar backslagsbromsen. Även de senare 5500C Direct och 6500C Direct vinner på denna uppgradering.
Rekonditionerade Ambassadeurrullar
För tillfället finns följande modeller tillgängliga:
Ovanliga Ambassadeurrullar
Några mindre vanliga modeller finns på nästa sida.