Sensibus
Navigation 
För samtliga rullar gäller fri frakt inom Sverige.

I priserna ingår moms med 20 %.
 
ABU:s Ambassadeurrullar är tekniska mästerverk som kännetecknas av först och främst genomtänkt design samt lång livslängd. De har utvecklats under åren, såväl genom innovativt nytänkande som genom förbättring av små detaljer. I detta hänseende kan man erkänna att nyare rullar generellt är bättre än gamla.
    Det finns dock ett stort men: ofta, väldigt ofta, duger de gamla mycket bra. Om man, exempelvis, ersätter en gammal Ambassadeur med en ny därför att den nya kastar bättre, så duger nog den gamla bra till trolling eller till vertikaljiggning. Hänger det på slirbromsen så går den för det mesta att uppgradera – med lameller av annat material. Hänger det på kastbromsen så finns ju OT Wheel, typ I, OT Wheel, typ II och OT Wheel, typ III.
    Exempelvis är de gamla LITE-modellerna, 521XLT och även andra gamla modeller idealiska för vertikaljiggning med sin flippingfunktion. Dessa är ytterst sällan utslitna (de har ju faktiskt livstids garanti). Dock kräver alla rullar lite omsorg, bestående av rengöring och olja. När de inte fått denna omsorg kan naturligtvis vissa delar slitas ut, eller becka igen. För det mesta är det ganska enkelt åtgärdat.
    Det är typiskt att det varje år kommer nya modeller, där gamla lösningar framhålls som finesser, exempelvis centrifugalbroms eller synkroniserad linspridare. Det är alltså så att nya modeller ofta marknadsförs snarast som modesaker. Så det är inte alls säkert att nymodigheterna är några verkliga förbättringar.
    Det finns således goda skäl att använda rekonditionerade rullar. Inte minst för att spara en slant.
 
abborre, ambassadeur lite, ambassadeur lite plus, villain
Har Du någon gammal Ambassadeurrulle som Du av någon anledning inte längre vill ha kvar?

Sensibus köper upp gamla rullar.
(Du kan dock inte räkna med några storslagna priser.)

Hör gärna av Dig per e-post till info@sensibus.se
 
 

Rekonditionerade rullar

Sensibus köper upp kasserade och utrangerade Ambassadeurrullar, vilka rekonditioneras och säljs på nytt. I vissa fall uppgraderas de med förbättrade slirbromslameller och/eller med OT Wheel, typ II. I förekommande fall byts slitna delar, i första hand mot nya eftersom kugghjul ”hör ihop” parvis. Särskilt linspridarsystemen är utsatta för slitage. Utöver teknisk genomgång snyggas rullarna upp till det yttre – så gott det går. 

Alla rullar har genomgått minst följande åtgärder:
  • urvärmda och återsmorda glidlager (vid förekomst)
  • med aceton ursköljda och återsmorda kullager.
  • fullständig särtagning och noggrann rengöring av varje detalj (dock ej magnetbromssystem) samt infettning/smörjning med adekvata smörjmedel
  • planslipning av slirbromsens tryckplattor
Priserna varierar från 550:– och uppåt, beroende på utseende och andra faktorer.

Rekonditionerade rullar kan, beroende på modell, vara föremål för trimning med UT Performance. Se sidan UT-trim. Priserna för detta ligger mellan 1300:– och 2300:– utöver kostnaden för rullen.

Andra uppgraderingar presenteras på sidan uppgradering/trimning.

UT 2500 Performance

Sensibus erbjuder även rekonditionerade Ambassadeur 2500C med trimsatsen UT 2500 Performance. Se sidan UT 2500 Performance för information och priser. Ytterligare information om detta fenomenala trim finns på länken.

UT 2500 Performance

Sensibus erbjuder även rekonditionerade Ambassadeur 2500C med trimsatsen UT 2500 Performance. Se sidan UT 2500 Performance för information och priser. Ytterligare information om detta fenomenala trim finns på länken.
För tillfället finns inga rullar till salu
Sensibus erbjuder även rekonditionerade Ambassadeur 2500C med trimsatsen UT 2500 Performance. Se sidan UT 2500 Performance för information och priser. Ytterligare information om detta fenomenala trim finns på länken.

UT 2500 Performance

Sensibus erbjuder även rekonditionerade Ambassadeur 2500C med trimsatsen UT 2500 Performance. Se sidan UT 2500 Performance för information och priser. Ytterligare information om detta fenomenala trim finns på länken.

Ambassadeur 1500C och 2500C

Favoriten är Ambassadeur 2500C. Dessa är alltid 100 % ok till funktion och prestandanda. Dock är det rent kosmetiska olika. Snygga rullar kostar mer än repiga. Bedömningen, som naturligtvis är subjektiv, delar in rullarna i fyra grader enligt följande:
  • Helt nya gavlar: 1 700:– (tillfälligt slut)
  • Snygg: 1 400:– (tillfälligt slut)
  • Något båtskrap: 1 250:– (tillfälligt slut)
  • En hel del båtskrap: 1 100:– (tillfälligt slut)
  • Ful: 950:– (tillfälligt slut)
Om kunden önskar förses rullen med nya keramik-hybrid-kullager i stället för rekonditionerade originallager för en kostnad på 160:-, alternativt 220:- för Rocket Bearings.

Slirbromslameller av Carbontex kolfiberväv istället för original kostar 70:– per styck. 

UT 2500 Performance

Sensibus erbjuder även rekonditionerade Ambassadeur 2500C med trimsatsen UT 2500 Performance. Se sidan UT 2500 Performance för information och priser. Ytterligare information om detta fenomenala trim finns på länken.

Ambassadeur 2500C Direct

Den absolut ultimata rullen är Ambassadeur 2500C Direkt – alltså en direktdriven 2500C.
(Förvisso en subjektivt grundad uppfattning.)

Den presenteras tillsammans med övriga direktdrivna modeller på en egen sida.
 

Uppgradering till Direct kostar 800:– inklusive frakt och moms.

Ambassadeur 5000D

En annan favorit är Ambassadeur 5000D.

Den presenteras tillsammans med övriga direktdrivna modeller på en egen sida.
 

5000D, 5500D och 5500DA har en backslagsbroms med två lameller av koppar respektive vävbakelit. Dessa är ryckiga och svårjusterade. Sensibus erbjuder byte till Carbontex backslagsbromslameler, vilket radikalt förbättrar backslagsbromsen. Även de senare 5500C Direct och 6500C Direct vinner på denna uppgradering.
Rekonditionerade Ambassadeurrullar

För tillfället finns följande modeller tillgängliga:

Ovanliga Ambassadeurrullar

Några mindre vanliga modeller finns på nästa sida.
 

Adressen till Sensibus är info@sensibus.se Ansvarig utgivare är Olle Tivenius
Skapa din egen hemsida med mono.net